הסגולה היומית
סגולה שתתקבל תפילתו: כל מי שצריך רחמים על איזה דבר יאמר פרק כ"ב בתהילים על איילת השחר. ויבקש בקשתו לפני...סגולה שתתקבל תפילתו
כל מי שצריך רחמים על איזה דבר יאמר פרק כ"ב בתהילים על איילת השחר. ויבקש בקשתו לפני ה' ויזכיר זכות מרדכי ואסתר. יעתר לו הקב"ה ויפתח לו שערי רחמים ויקובל תפילתו ברצון.לַמְנַצֵּחַ, עַל-אַיֶּלֶת הַשַּׁחַר; מִזְמוֹר לְדָוִד. אֵלִי אֵלִי, לָמָה עֲזַבְתָּנִי; רָחוֹק מִישׁוּעָתִי, דִּבְרֵי שַׁאֲגָתִי. אֱלֹהַי אֶקְרָא יוֹמָם, וְלֹא תַעֲנֶה; וְלַיְלָה, וְלֹא דֻמִיָּה לִי. וְאַתָּה קָדוֹשׁ יוֹשֵׁב, תְּהִלּוֹת יִשְׂרָאֵל. בְּךָ, בָּטְחוּ אֲבֹתֵינוּ; בָּטְחוּ, וַתְּפַלְּטֵמוֹ. אֵלֶיךָ זָעֲקוּ וְנִמְלָטוּ; בְּךָ בָטְחוּ וְלֹא בוֹשׁוּ. וְאָנֹכִי תוֹלַעַת וְלֹא אִישׁ; חֶרְפַּת אָדָם, וּבְזוּי עָם. כָּל-רֹאַי, יַלְעִגוּ לִי; יַפְטִירוּ בְשָׂפָה, יָנִיעוּ רֹאשׁ. גֹּל אֶל יְהוָה יְפַלְּטֵהוּ; יַצִּילֵהוּ, כִּי חָפֵץ בּוֹ. כִּי אַתָּה גֹחִי מִבָּטֶן; מַבְטִיחִי, עַל שְׁדֵי אִמִּי. עָלֶיךָ, הָשְׁלַכְתִּי מֵרָחֶם; מִבֶּטֶן אִמִּי, אֵלִי אָתָּה. אַל תִּרְחַק מִמֶּנִּי, כִּי צָרָה קְרוֹבָה: כִּי אֵין עוֹזֵר. סְבָבוּנִי, פָּרִים רַבִּים; אַבִּירֵי בָשָׁן כִּתְּרוּנִי. פָּצוּ עָלַי פִּיהֶם; אַרְיֵה, טֹרֵף וְשֹׁאֵג. כַּמַּיִם נִשְׁפַּכְתִּי וְהִתְפָּרְדוּ, כָּל-עַצְמוֹתָי: הָיָה לִבִּי, כַּדּוֹנָג; נָמֵס, בְּתוֹךְ מֵעָי. יָבֵשׁ כַּחֶרֶשׂ, כֹּחִי, וּלְשׁוֹנִי, מֻדְבָּק מַלְקוֹחָי; וְלַעֲפַר מָוֶת תִּשְׁפְּתֵנִי. כִּי סְבָבוּנִי, כְּלָבִים: עֲדַת מְרֵעִים, הִקִּיפוּנִי; כָּאֲרִי, יָדַי וְרַגְלָי. אֲסַפֵּר כָּל עַצְמוֹתָי; הֵמָּה יַבִּיטוּ, יִרְאוּ-בִי. יְחַלְּקוּ בְגָדַי לָהֶם; וְעַל-לְבוּשִׁי, יַפִּילוּ גוֹרָל. וְאַתָּה יְהוָה, אַל תִּרְחָק; אֱיָלוּתִי, לְעֶזְרָתִי חוּשָׁה. הַצִּילָה מֵחֶרֶב נַפְשִׁי; מִיַּד כֶּלֶב, יְחִידָתִי. הוֹשִׁיעֵנִי, מִפִּי אַרְיֵה; וּמִקַּרְנֵי רֵמִים עֲנִיתָנִי. אֲסַפְּרָה שִׁמְךָ לְאֶחָי; בְּתוֹךְ קָהָל אֲהַלְלֶךָּ. יִרְאֵי יְהוָה, הַלְלוּהוּ כָּל זֶרַע יַעֲקֹב כַּבְּדוּהוּ; וְגוּרוּ מִמֶּנּוּ, כָּל זֶרַע יִשְׂרָאֵל. כִּי לֹא בָזָה וְלֹא שִׁקַּץ, עֱנוּת עָנִי וְלֹא הִסְתִּיר פָּנָיו מִמֶּנּוּ; וּבְשַׁוְּעוֹ אֵלָיו שָׁמֵעַ. מֵאִתְּךָ, תְּהִלָּתִי: בְּקָהָל רָב נְדָרַי אֲשַׁלֵּם, נֶגֶד יְרֵאָיו. יֹאכְלוּ עֲנָוִים, וְיִשְׂבָּעוּ יְהַלְלוּ יְהוָה, דֹּרְשָׁיו; יְחִי לְבַבְכֶם לָעַד. יִזְכְּרוּ, וְיָשֻׁבוּ אֶל יְהוָה כָּל אַפְסֵי אָרֶץ; וְיִשְׁתַּחֲווּ לְפָנֶיךָ, כָּל מִשְׁפְּחוֹת גּוֹיִם. כִּי לַיהוָה, הַמְּלוּכָה; וּמֹשֵׁל, בַּגּוֹיִם. אָכְלוּ וַיִּשְׁתַּחֲווּ, כָּל דִּשְׁנֵי אֶרֶץ לְפָנָיו יִכְרְעוּ, כָּל יוֹרְדֵי עָפָר; וְנַפְשׁוֹ, לֹא חִיָּה. זֶרַע יַעַבְדֶנּוּ; יְסֻפַּר לַאדֹנָי לַדּוֹר. יָבֹאוּ, וְיַגִּידוּ צִדְקָתוֹ: לְעַם נוֹלָד, כִּי עָשָׂה.
ארץ אוכלת יושביה | פרשת שלח
כאשר חזרו המרגלים למשה רבנו ולעם ישראל וגוללו בפניהם את אשר ראו עת הלכו לרגל בארץ אמרו בסוף דבריהם כי: "..הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא.." בא רבי נחמן מברסלב ולקח את המשפט הנורא הזה ויצר ממנו פנינים..
שער ברסלב | י"ב סיון ה'תשע"ד
וכך הוא אומר:
אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ (במדבר יג, לב)
קבע הבורא שכל פרט בבריאה בעל דרגה רוחנית נמוכה, יש לו אפשרות לעלות בדרגה – על ידי אכילה: כשהחי אוכל את הצומח, נהפך הצומח ומתעכל במעיו של בעל החיים עד שהצומח נהפך לחלק בלתי נפרד של החי שהינו בעל דרגה גבוהה יותר מן הצומח.
כך שכאשר אדם אוכל את החי, מקבל בעל החיים הזה את דרגת האדם.
לפיכך אכילתם של צדיקים חשובה מאד, וחשובה אף כקרבנות, כפי שאמרו חז"ל, שלאחר חורבן בית המקדש "שולחנו של אדם מכפר כמזבח" (ברכות נה). זו גם הסיבה למנהג להביא מלח אל השולחן, כי על ידי אכילתם, הצדיקים מעלים את המאכל, כפי שהקרבנות העלו בהמה ועוף והפכו אותם לקדשים.
כוח זה ניתן גם לארץ ישראל, שמי שמתגורר בה ומאמין בקדושתה, הארץ "אוכלת" אותו, כלומר שגם הוא מתקדש ומטהר והופך להיות חלק מארץ ישראל.
לכן אמרו חז"ל, ש"הדר בארץ ישראל, שרוי בלא עוון, שנאמר 'העם היושב בה נשוא עון' " (כתובות קיא), שכן כשיהודי גר בארץ הקדושה, וחפץ להתקדש ולהטהר על ידה, הוא זוכה להטהר מכל חטאיו. אפילו רק ללכת ארבע אמות בארץ ישראל היא מעלה גדולה, כמבואר בגמרא שם.
עניין זה מרומז בפסוק "ארץ אוכלת יושביה". את הדברים אמרו המרגלים, וגם אם כוונתם היתה לרעה והם היו שקריים, הרי כאשר הדברים נכתבים בתורה, בוודאי יש בהם אמת והם לטובה. לאמור, שיש לארץ ישראל כוח לקדש ולטהר את יושביה כמו שאכילה הופכת כל דבר נחות דרגה לבעל דרגה גבוהה יותר.
אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ (במדבר יג, לב)
קבע הבורא שכל פרט בבריאה בעל דרגה רוחנית נמוכה, יש לו אפשרות לעלות בדרגה – על ידי אכילה: כשהחי אוכל את הצומח, נהפך הצומח ומתעכל במעיו של בעל החיים עד שהצומח נהפך לחלק בלתי נפרד של החי שהינו בעל דרגה גבוהה יותר מן הצומח.
כך שכאשר אדם אוכל את החי, מקבל בעל החיים הזה את דרגת האדם.
לפיכך אכילתם של צדיקים חשובה מאד, וחשובה אף כקרבנות, כפי שאמרו חז"ל, שלאחר חורבן בית המקדש "שולחנו של אדם מכפר כמזבח" (ברכות נה). זו גם הסיבה למנהג להביא מלח אל השולחן, כי על ידי אכילתם, הצדיקים מעלים את המאכל, כפי שהקרבנות העלו בהמה ועוף והפכו אותם לקדשים.
כוח זה ניתן גם לארץ ישראל, שמי שמתגורר בה ומאמין בקדושתה, הארץ "אוכלת" אותו, כלומר שגם הוא מתקדש ומטהר והופך להיות חלק מארץ ישראל.
לכן אמרו חז"ל, ש"הדר בארץ ישראל, שרוי בלא עוון, שנאמר 'העם היושב בה נשוא עון' " (כתובות קיא), שכן כשיהודי גר בארץ הקדושה, וחפץ להתקדש ולהטהר על ידה, הוא זוכה להטהר מכל חטאיו. אפילו רק ללכת ארבע אמות בארץ ישראל היא מעלה גדולה, כמבואר בגמרא שם.
עניין זה מרומז בפסוק "ארץ אוכלת יושביה". את הדברים אמרו המרגלים, וגם אם כוונתם היתה לרעה והם היו שקריים, הרי כאשר הדברים נכתבים בתורה, בוודאי יש בהם אמת והם לטובה. לאמור, שיש לארץ ישראל כוח לקדש ולטהר את יושביה כמו שאכילה הופכת כל דבר נחות דרגה לבעל דרגה גבוהה יותר.
(עפ"י ליקוטי מוהר"ן ח"א קכט)
דפים קשורים
מרגלים ישראלים | פרשת שלח
שמעון גווירץ | שאו מרום עיניכם
כ"ג סיון ה'תשע"ה
כל ילד יהודי שמע על המרגלים הישראלים הראשונים בהסטוריה, שניים עשר גבורי חיל אשר יצאו למשימה מסוכנת בשטח אוייב, יצאו כגיבורים, חזרו מפוחדים ועד היום הזה מוזכרים הם כחוטאים.
קדושת הארץ | פרשת שלח
אוצרות ברסלב
י"ד סיון ה'תשע"ד
אמר רבי נחמן מברסלב: "מי שכוונתו לשמים באמת, שנוסע לארץ ישראל כדי לשוב על ידי זה לה' יתברך, תועיל לו ארץ ישראל מאד... אבל אם אין רצונו כלל בשביל עבודת ה', לכלות הרע שלו, מה יועיל לו ישיבת ארץ ישראל?"
אש שחורה | ליקוטי הלכות
הרב שלמה עופר | מוסדות שמ"ע
אורח חיים הלכות תפילין הלכה ד' - ה' | וְעִקַּר הַתְּפִלִּין נַעֲשִׂין עַל - יְדֵי עוֹר בְּהֵמָה דַּיְקָא, כִּי תְּפִלִּין הֵם מֹחִין גְּבוֹהִים מְאֹד בְּחִינַת אוֹר הַגָּנוּז, וַאֲזַי כְּשֶׁנִּפְשָׁט עַקְמִימִיּוּת שֶׁבְּלִבּוֹ עַל - יְדֵי תְּפִלִּין, שֶׁהֵם בְּחִינַת רְעָמִים, אֲזַי זוֹכֶה לְשִֹמְחָה. וְזֶה בְּחִינַת הַשִֹּמְחָה שֶׁל תְּפִלִּין.
וְזֶה בְּחִינַת קוֹל ה' חוֹצֵב לַהֲבוֹת אֵשׁ. וְדָרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה מִזֶּה, שֶׁהָיָה הַקּוֹל נֶחְקָק בְּאֵשׁ שְׁחֹרָה עַל גַּבֵּי אֵשׁ לְבָנָה, כִּי הַקּוֹל פּוֹגֵע בַּמֹּחַ, שֶׁזֶּה בְּחִינַת אֵשׁ שְׁחֹרָה עַל גַּבֵּי אֵשׁ לְבָנָה. ואפילו בשמים | פרשת שלח שער ברסלב כ"ג סיון ה'תשע"ה היהודי הכשר – מעלתו גבוהה אפילו ממלאכים ושרפים, וזאת משום שהוא נמצא בעולם הזה, עולם מלא מניעות מלהתקרב לה' יתברך, שהם כל ההסתרות והפיתויים של היצר הרע, וכשהאדם מתגבר על הכל מעלתו נשגבה וחשובה מאד. הבגידה שמעון גווירץ | שאו מרום עיניכם י' אדר א ה'תשע"ד הוא, ידיד המשפחה במשך שנים ארוכות הציל אותה מעבדות וממוות ומאז הוא לקח אותה תחת חסותו, לימד אותה והעביר לה את סודותיו ואוצרותיו הגדולים ביותר וכיבד אותה כאילו והיא הייתה מלכת העולם.
וְזֶה בְּחִינַת קוֹל ה' חוֹצֵב לַהֲבוֹת אֵשׁ. וְדָרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה מִזֶּה, שֶׁהָיָה הַקּוֹל נֶחְקָק בְּאֵשׁ שְׁחֹרָה עַל גַּבֵּי אֵשׁ לְבָנָה, כִּי הַקּוֹל פּוֹגֵע בַּמֹּחַ, שֶׁזֶּה בְּחִינַת אֵשׁ שְׁחֹרָה עַל גַּבֵּי אֵשׁ לְבָנָה. ואפילו בשמים | פרשת שלח שער ברסלב כ"ג סיון ה'תשע"ה היהודי הכשר – מעלתו גבוהה אפילו ממלאכים ושרפים, וזאת משום שהוא נמצא בעולם הזה, עולם מלא מניעות מלהתקרב לה' יתברך, שהם כל ההסתרות והפיתויים של היצר הרע, וכשהאדם מתגבר על הכל מעלתו נשגבה וחשובה מאד. הבגידה שמעון גווירץ | שאו מרום עיניכם י' אדר א ה'תשע"ד הוא, ידיד המשפחה במשך שנים ארוכות הציל אותה מעבדות וממוות ומאז הוא לקח אותה תחת חסותו, לימד אותה והעביר לה את סודותיו ואוצרותיו הגדולים ביותר וכיבד אותה כאילו והיא הייתה מלכת העולם.
שדות חובה מסומנים באדום