page_title: לך לך ממרבצך לאושרך לך לך ממרבצך לאושרך :: מוסדות שמ"ע - שאו מרום עיניכם | הרב שלמה עופר

לך לך ממרבצך לאושרך

Addthis Facebook Twitter Google+ Email Print

התורה מתחילה עם פרשת בראשית, בה מתוארת בריאת העולם. לאחר כך, מגיעה פרשת נח, בה מתואר החרבת העולם ע"י המבול, ויישובו מחדש לאחר מכן. הפרשה השלישית, פותחת במילים "ויאמר השם אל אברם לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך"

דוד הוד | שאו מרום עיניכם | י"ב חשון ה'תשע"ג

תורת ישראל, מתחילה, בתיאור הליך "בריאת העולם". "העם היהודי" איננו מוזכר שם.

התורה מתחילה עם פרשת בראשית, בה מתוארת בריאת העולם. לאחר כך, מגיעה פרשת נח, בה מתואר החרבת העולם ע"י המבול, ויישובו מחדש לאחר מכן. הפרשה השלישית, פותחת במילים "ויאמר השם אל אברם לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך"

מבלי כל הקדמה, מיהו "אברם" (רק לאח"כ התווסף לשמו האות "ה") פתאום אנו קוראים על ההחלטה משמים: "לך לך..." אתה הולך להיות האבא ההיסטורי של עם הנצח...  למה דווקא הוא?

את השאלה הזו, שואל "הרמב"ן הקדוש. עונה על שאלה זו ה"שפת אמת": (-אחד האדמור"ים לשושלת חסידות "גור") דורו של אברהם, היה דור עובדי אלילים, אף אחד לא האמין באלוקים. הבורא, ברחמיו, שלח מסרים לכולם, לכולם הוא שלח את הקריאה: לך לך מארצך, מהארציות שלך, מהחומריות שלך, מהאמונה שלך באליל האש או באליל השור, באליל הכסף, באליל הכבוד, או באליל ההישגיות לעומת השכנים והדודים... הינשא אל על, לעולם רוחני אחר... כל הדור ההוא שמעו את הקריאה, אברהם, היחיד שהחליט להתייחס אליה...

אומרים חז"ל, גם לנו, לכל אחד מאיתנו, מושמעת הקריאה \ הבקשה הזו כל יום. האם מישהו מאיתנו שומע? ומי ששומע, יודע מה הבקשה מבקשת?

זה דומה לסיפור שלנו
הקריאה הזו לאברהם, מכוונת היישר לליבו, של כל אחד מזרעו. לך לך, אומר לך בורא עולם. תתחיל לחיות את האידיאלים הרוחניים. לדרישות החומריות, תן חשיבות משנית. הקול הזה, המושמע כלפינו, מתגלם בהרהורי לב. בתוך הלב, אנו שומעים קול ששואל: אולי הגיע הזמן קצת לשנות כוון, אולי הגיע הזמן קצת יותר להתחזק בשמירת מצווה מסוימת, מצוות שונות...

השאלה, האם אנו מתייחסים לקול הזה , או שהננו דוחים אותו בעדינות כל פעם לעוד יום \ שבוע \ חודש \ שנה...
מובאות פה שתי "טכניקות" איך לקחת את הקריאות ולעלות אותן, על פסים מעשיים.

אנו ב"גלות?"
דבר ראשון. כולנו יודעים, שאנו עכשיו ב"גלות". זהו דבר "לא סימפטי" זה מצב שעם ישראל נמצא בשפל מדמם. שואל המכתב מאליהו: (ב' 208) מה זה "גלות": והוא עונה: "בני אדם, המחשיבים את החומריות, ומנשאים את המצליחים בהם". ומה הוא ה"ניסיון" הרוחני שלנו, המלווה את הגלות? "ובזה הוא הניסיון הגדול" הוא מסביר, מי שמבין וקולט ש"כל הצלחתם היא אך נראית לעין והינה זמנית בלבד... הם אשר עומדים בניסיון הגלות... הם כבר גאולים מהגלות..."

ישנו פתח מילוט, כולנו מוזמנים להיגאל כבר עכשיו, ולהפסיק לרדוף אחר עצמנו. המרוץ אחר אופנות הקרמיקה והספות הרכב החדיש, הבית היפה, הביגוד והדיאטה, משאיר אותנו תקועים ומתרחקים על הנתיב הנגדי. מי שיודע להתעלם מהדרישות של החברה לגבי קצב החיים, ("אבל מה יגידו השכנים, הדודות...?") מצליח כבר בטכניקה הזו.

אמנם אין פה הטפה לעניות, אך יש פה "המלצה חמה" "לעשות סדר" ברמת ההשקעה בתחומי החיים השונים.
עיקר גדולת האדם, אומר ה"שפת אמת", נמדדת בהצלחתו להימנע מההשתעבדות לדרישות החומריות, האופנתיות.

ניסים אישיים באמצע החיים   
דבר שני.  אם שמעתם על סיפורי ניסים ומופתים שקרו לאנשים בעלי תשובה (בעיקר בשלבים הראשונים של תחילת דרכם) תדעו שזה אמיתי. זה לא בגלל שהם "גדולי הדור" או "מקובלים" זה יכול לקרות לכל אחד שמצליח לחיות את האמת, לשים לב ולהרגיש, את התערבותו של אלוקים בכל פרט הכי קטן פשוט ונדוש ממהלך יומו.

מסביר זאת רבי אליהו דסלר בספרו "מכתב מאליהו": כך, גומלים משמים עם המאמין שכל דבר "טבעי" הוא נס משמים (–פרי החלטת הבורא ולא משום "מזל רע" או "בר מזל") ומראים לו,  גם ניסים "לא טבעיים ושגרתיים". (-בסלג הדתי זה נקרא:  "השגחות פרטיות") זאת, בתור תגמול וגם בתור עזרה, כדי שיתחזק באמונתו המשובחת עוד ועוד. (מוסבר ב"מכתב מאליהו" ב' 127)

עניין של החלטה
אלוקים אומר לנו גם היום: לך לך, מארציותך והשתעבדותך לחיי החומר וההישגיות... לפני שאתה מחליט היכן לעבוד \ לגור \ כמה זמן להקדיש ללימודי יהדות \ עם מי להתחתן, תחשב קודם כל, מה מבין שתי האפשרויות, משתלב בהצלחה יותר, עם ההתקדמות היהודית שלך, עם ההתקדמות שלך לנחלת הנצח. כמו בכדור הארץ, גם שם, ישנם הבדלים במחירי הנדל"ן. שם, ההבדלים מונצחים. פה ההבדלים זמניים עד סוף החיים, או עד ביאת המשיח שתהיה בקרוב מאוד בעז"ה.

אלוקים אמר לכל בני דור אברהם "לך לך". אברהם, החליט להתייחס. הרווח שלו היה לדורות, לנצח. גם לנו אומר אלוקים "לך לך..." האם יש לנו את האומץ להתייחס?

לך לך ממרבצך לאושרך

דפים קשורים

התיבה‚ היסטוריה אקטואלית. דוד הוד | שאו מרום עיניכם   ב' חשון ה'תשע"ג

האם בזמננו ישנה "תיבת נח" "מקום מילוט" "מרחב מוגן", שם יהיה אפשר לגור או לפחות לדור, לשכון, או לפחות לחסות בצילו, מבלי לחיות את "שגרת העולם ההפוך"?

על מצוות ואיסורי התורה (לצפייה) הרב שלמה עופר | שאו מרום עינכים   י"ד סיון ה'תשע"ב

בואו לצפות בשיעורו של הרב שלמה עופר בהר חומה, תיקוני הזוהר ועל מצוות ואיסורי התורה, על "תעשה" ועל "לא תעשה", על חומרת הנחת תפילין עד כדי כך שיהודי שאינו מניח תפילין נקרא בפי חז"ל "פושע ישראל בגופו"...

אבא - קבענו פגישה... שמעון גווירץ | שאו מרום עיניכם   א' תמוז ה'תשע"ב

"הלב שלי היה מלא על גדותיו, סוג של הרגשה מוזרה הציפה אותי.. כמעט כאילו ואני מלא במילים ובמשפטים ופשוט היה לי מחסום בפה, הרגשתי שאני נחנק, הרגשתי לחץ מהמותניים לכיוון החזה, נשמתי בכבדות... ופשוט התחלתי לבכות..."

אברהם אבינו | ביוגרפיה שמעון גווירץ | שאו מרום עיניכם   כ"א אלול ה'תשע"א

אברהם אבינו, נולד בשנת א'תתקמ"ח, באור כשדים שבדרום ארם נהריים, לאביו תרח מצאצאי שם בן נח, ולאמו אמתלאי בת כרנבו.

שדות חובה מסומנים באדום

הירשם כאן לקבלת ניוזלטר!

שדות חובה מסומנים באדום